maandag 5 november 2012

Stufi

Ik heb het overleefd, de tentamenweek. Na een week lang 24/7 opgesloten te zitten op mijn kamer en UB met stapels boeken, readers en samenvattingen ben ik uiteindelijk (bijna) verlost van de tentamens. Op  mijn schema staat nog een tentamen voor Comparative Law Methodology - een derdejaarsvak dat ik als keuzevak heb gekozen -. Tijdens deze hectische week werd ook het nieuws bekendgemaakt dat er een leenstelsel gaat komen in 2014.

Onze generatie studenten heeft nog een gift van 90 euro thuiswonend en 266 euro voor uitwonenden. Dit betekent dat je dit bedrag per maand 'cadeau' krijgt van de overheid wanneer je afstudeert. Helaas is de overheid niet een al te beste sinterklaas en wordt dit cadeau voor velen afgenomen. Er zitten voordelen aan, maar ook nadelen. In Amerika en Canada is het zo dat studenten beginnen met een schuld van plusminus 40.000 dollar, een flink bedrag voor een 17/18-jarige die net gaat studeren, maar die schuld is ook een grote reden dat die studenten heel erg hard werken om alles te halen en het meeste uit hun studie willen halen. In Nederland zie ik wel eens 'studenten' van eind 20 die 8 jaar over hun communicatiestudie doen 'gewoon omdat het kan' en daar ook nog eens voor worden beloond door de overheid. Of MBO'ers die al drie keer geswitched zijn van studie, ze hebben toch geen haast aangezien een groot deel toch betaald wordt. Stufi makes people lazy.

Daar gaat vanaf 2014 verandering in komen, helaas zijn er ook mensen die geraakt gaan worden. Denk aan studenten die geen ouders hebben om hun te ondersteunen en die maar niet of net niet rond kunnen komen. In 2016 gaat ook nog een de OV van de baan, voor mij persoonlijk zou dat echt een klap zijn, aangezien ik twee keer per week naar Zeeland reis en veel met de bus reis. Ik heb een keer uitgerekend hoeveel geld ik daar per week aan kwijt zou zijn als ik de OV niet had, dit kwam ongeveer uit op 130 euro per WEEK.

Nu ik mijn verhaaltje hier zie, ga ik toch maar eens verder met het leren over verschillende rechtssystemen en hoe je rechtsvergelijkend onderzoek kan doen. Het kan namelijk altijd erger.