maandag 12 november 2012

Keuzes


Keuzes, iets waar we dagelijks mee te maken hebben. Je hebt ze in alle soorten en maten, kleine keuzes, grote keuzes, bewuste en onbewuste keuzes, spontane keuzes, persoonlijke keuzes, maatschappelijke keuzes en ga zo maar door. Er zijn talloze keuzes te bedenken, denk aan het moment dat je in de supermarkt staat en moet kiezen wat je vanavond wilt gaan eten, of op wie je gaat stemmen, welk profiel je kiest op de middelbare school, welke  tv-series je wilt kijken, welk drankje je neemt op het terras, of je een appel neemt of een chocoladereep of naar de sportschool gaat in plaats van een avondje bankhangen. Het leven bestaat continu uit keuzes maken.

Ik ben een typisch gevalletje ik-kan-geen-keuzes-maken, twijfelen is ook wel typisch een vrouwending. Vanochtend stond ik zeker 4 minuten lang bij de koekjesafdeling in een te drukke Appie-to-go  te twijfelen of ik nou een roze koek moest nemen of een witte Bueno. Eindstand neem ik ze allebei. Maar soms kan je niet alles hebben. Niet alleen op de middelbare school heb je te maken met een hoop keuzes, maar ook op de universiteit is dit een feit. In het eerste jaar vaar je samen met alle andere studiegenootjes in het bootje genaamd ‘verplichte vakken’, na 1,5 jaar word je uit het bootje gegooid en krijg je een eigen bootje genaamd traject, waar je zelf je vakken in kan vullen.

Op de UU zijn er drie trajecten: het toga-traject, het notariële traject en het multidisciplinaire traject. Het klinkt allemaal lastiger dan het is. Met het toga-traject volg je de vakken die nodig zijn om een klassiek toga-beroep te volgen – denk aan advocaat, officier van justitie of rechter – , hierin heb je een halfjaar keuzeruimte die je in kan vullen met een uitwisseling, minor of keuzevakken. Met het notariële traject kan je – zoals de naam al zegt – notaris worden, hierin heb je weinig keuzeruimte omdat je vakken al voor 90% vastliggen. Met het multidisciplinaire traject kan je bijvoorbeeld jurist worden, maar geen advocaat, omdat het zogenoemde ‘civiele effect’ mist, hiervoor kan je de procesrechtvakken, een juridisch keuzevak, een context vak en een comparative-vak volgen en voilà het civiele effect. In dit traject heb je veel keuzeruimte, maar zal je waarschijnlijk studievertraging oplopen. Don’t worry, je zal er nog genoeg informatie en voorlichting over krijgen, maar alvast een mini-uitleg van mij kan geen kwaad. Voor de ik-kan-geen-keuzes-maken personen zoals ik, maak je geen zorgen je hoeft pas na 1,5 jaar te kiezen welke koers jouw bootje gaat.

Weer een dosis wijsheid erbij dankzij AH-to-go.