vrijdag 19 oktober 2012

Last van Lusteloosheid


‘Er is zoveel meer dan de voorgeschreven literatuur! Blijft u daarover nadenken!’, betoogde een hoorcollege docent vol geestdrift. Hij bedoelt dat we ons als toekomstige juristen moeten blijven interesseren voor de juristenwereld die zich ook buiten de boeken afspeelt. ‘Blijf je horizon verbreden!’, herhaalde hij nog eens met onstuimige armbewegingen. Natuurlijk heeft hij daarin wel gelijk. Alleen, weet ik nu als rechtenstudent: er zijn altijd uitzonderingen op een regel. Dit was er zo een.

Het was half vijf. Vanaf negen uur werden we al bekogeld en platgegooid met informatie. Ik keek rond in de zaal. Het grootste deel van mijn werkgroep ontbrak. De bikkels die er wel waren, waren alsnog niet echt aanwezig. Onderuit gezakt zaten ze achter de collegebanken of ze staarden slaperig met half gesloten ogen naar een computerscherm. Hoofden steunden op handen, er werd gezucht, gegaapt en ik gaapte mee.
De mensen die hier zaten hadden niet veel behoefte, laat staan energie, om te filosoferen over wat voor boeiends er buiten de te bespreken stof wel niet gebeurde. Filosofie van het slapen was zoveel aantrekkelijker. En dan met name het onderzoeken daarvan in de praktijk. Op bed.

Ik kan niet ontkennen dat de docent er zo goed en zo kwaad als het kon een spektakel van probeerde te maken. Hij had geprobeerd zijn sheets op te leuken met plaatjes, maakte zijn presentatie levendig door heen en weer te lopen, en bracht zijn enthousiasme over door grootse gebaren. Het probleem was dat hij geen rode draad in zijn verhaal leek te hebben. Hij dwaalde af naar dingen die hij dan een kwartiertje later ‘uiteraard niet-relevant’ voor ons noemde.

Ook ik dwaalde in gedachten af. Ik dacht aan het gesprek dat ik had gehad met mijn mentor. Zij had, net als ik, de eerste tentamens niet goed gemaakt voor haar gevoel en had op het punt gestaan om zich voor ULC te laten uitschrijven. Nu ze daarop terugkeek vond ze haar reactie best gênant. Het is heel normaal dat je moet wennen aan de vraagstelling, de juridische termen en de hoeveelheid stof. Nu dacht ik ook beschamend terug aan het moment dat ik alle hoop verloor terwijl ik hier nota bene recht in het gezicht van deze enthousiaste docent zat te geeuwen. Hoe kon ik van zoveel zorgen zo snel zijn omgeschakeld naar de modus “ingekakt”? Gelukkig herkende de docent de signalen en had hij mededogen voor ons stelletje zoutzakken: hij verloste ons met de mededeling dat het weekend was begonnen.