donderdag 18 oktober 2012

The harder you work, the luckier you get



Pleiten is een van de vaardigheden die je als toekomstig jurist vaak zal gebruiken. Vandaag had ik een oefenrechtbank voor het vak Internationaal en Europeesrecht. Er zijn drie partijen, partij A, partij B en de rechters. Wij kregen voor de oefenrechtbank de opdracht om in een groep een pleitnota te schrijven voor Partij A. Deze pleitnota moesten wij gebruiken als basis voor ons pleidooi. Voor ons pleidooi konden wij 2 punten krijgen, die een deel van ons deelcijfer bepalen (volg je het nog?).


Mijn vraag ging over Marie-Ange, een psychologe die samen met haar man Bertrand zich wilde vestigen in Frankrijk en daar als psychologe aan de slag wilde gaan. Echter moest zij vanuit het ziekenhuis een aanpassingsstage volgen en wij moesten bewijzen dat dit onrechtvaardig was in de licht van het verdag en/of richtlijn. Aan de hand van Europese richtlijnen moesten wij de rechters ervan overtuigen dat Marie-Ange zonder aanpassingsstage aan de slag kon gaan in Frankrijk.

Helaas ben ik deze flink ziek geworden en heb ik de hele week in bed gelegen met mijn lading zakdoekjes, versgeperste jus, stripje paracetamol en geliefde kruikje. Toch moest en zou ik vandaag naar mijn werkgroep gaan om te pleiten (natuurlijk wel voorbereid). Al voelde ik me als een pudding die elk moment in elkaar kon zakken, het ging naar mijn gevoel goed. En toen de rechters ons in het gelijk stelden én ik de 2 punten binnen heb gescoord was ik toch blij dat ik ondanks alles toch ben gegaan en mijn best heb gedaan om er wat van te maken.

Ik blij, Marie-Ange blij en nu is het tijd voor een welverdiend uitziek-weekend!