dinsdag 2 oktober 2012

Koffieinfuus


Het moment is weer aangebroken: een propvolle agenda, veel stress en weinig slaap. Het is de tijd van verslagen schrijven, deadlines en opdrachten inleveren. Na een kwartier in de saunabus genaamd bus 11 gezeten te hebben, ben ik eindelijk thuis van een ochtend plus middag studeren met aansluitend een slopend 4 uur-langdurend hoorcollege. In mijn slobbertrui en trainingsbroek zit ik drinkend uit mijn bakje koffie te werken aan mijn werkgroep strafrecht van morgenochtend met een muziekje op de achtergrond. Volgende week moet ik een heleboel inleveren, het leven als student valt soms niet mee. Je hebt drukke en minder drukke periodes. Voor vrijdag moet ik een presentatie houden voor mijn keuzevak Comparative Law, volgende week moet ik een rechtbankverslag voor Strafrecht inleveren, de opzet voor een groepsopdracht van Internationaal- en Europees recht, werken aan een paper en daarbij ook nog eens de stof en de werkgroepen bijhouden. En natuurlijk ook nog de nevenactiviteiten bijwonen. Ik zal jullie - voor jullie en mijn eigen bestwil -  daarom een te lange blog besparen.

Naast een zelfstandige werkhouding op de universiteit moet je ook in staat kunnen zijn om in groepsverband opdrachten, papers of pleitnota’s te maken.  Heel vaak gaat dat op z’n rolletjes, maar soms zit er wel eens iemand tussen die niks doet, of teveel zeurt of juist té veel de touwtjes in eigen handen neemt, wat leidt tot meer stress, een minder goede samenwerking en uiteindelijk een slechter cijfer. Niet leuk natuurlijk. Alhoewel ik wel met een superleuk groepje een paper schrijf voor Comparative law ben ik eerlijk gezegd niet zo’n fan van groepsopdrachten. Je stopt er veel meer tijd en energie in vergelijking met een individuele opdracht. Anderzijds snap ik het punt van de universiteit ook wel.
Aangezien deze avond nog lang zal duren en mijn koffieinfuus al op aan het raken is is het tijd om deze nu aan te vullen en de avond door te brengen met mijn vriendjes genaamd dagvaarding, (buiten)gerechtelijke afdoening en mijn allerbeste vriend interne markt. Slaap lekker alvast!