woensdag 19 september 2012

Studeren kun je leren


 Middelbare school vs. universiteit, een wereld van verschil.  Anders dan ik op de middelbare school gewend was, zit je met zo’n 400 mensen in een zaal te luisteren – aantekeningenmakend -  naar wat de hoogleraar zegt. Tijdens werkgroepen duik je wat dieper in de stof, je zit met ongeveer 30 studiegenoten en behandelt stof en gemaakte opdrachten. Je bent zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van je rooster, het maak, leer- en leeswerk. Voor mij was deze manier van studeren heel erg wennen in het begin, daarom geef ik jullie een paar studeertips.

Als eerstejaars heb je in tegenstelling tot de middelbare school weinig les, zo’n 8 uur per week. Probeer bij alles aanwezig te zijn, ook al is het niet verplicht. Vlak voordat er een hoorcollege wordt gegeven plaatst de hoogleraar zijn PowerPointpresentatie met belangrijke punten op Blackboard (de elektronische leeromgeving van de Universiteit). Lees dit vóór een hoorcollege door, zo weet je wat je kunt verwachten op het college en neem je sneller de stof op. Als VWO’er hield ik nauwelijks mijn agenda bij, op de universiteit is hier verandering in gekomen. Schrijf alles goed je rooster op, hou goed in de gaten wanneer je toetsen zijn en wat je moet lezen en maken voor een werkgroep. Je ziet dat je beter gaat plannen en komt niet voor verassingen te staan. Stel vragen als je iets niet snapt, op een tentamen heb je dit voorrecht niet!

Hopelijk zijn jullie wat wijzer geworden door mijn tips & trics, ik denk dat het leren studeren iets subjectiefs is. Iedereen leert op zijn eigen manier, maar de bovenstaande tips heb ik ervaren tijdens mijn eerste jaar en kon ik jullie niet onthouden. In het begin is alles nieuw, maar je rolt er vanzelf in en voor je het weet ben je niet anders gewend. Daarnaast ben je maar één keer student, dus probeer vooral van deze tijd te genieten!