vrijdag 21 september 2012

Ik ga op kamp en ik neem mee...


Dit was de eerste keer in mijn leven dat ik in een bus zat die zo afgeladen vol was. Met hoeveel mensen zaten we er wel niet in? Voor mijn gevoel een stuk of zestig. Ik kon mijn gezicht niet omdraaien of ik zat al met mijn neus in de navel van een van de arme stakkers die de hele rit noodgedwongen moesten staan. Het was een wonder dat de bus niet gewoon ter plekke door zijn wielen zakte.

We waren op weg naar het ULC Sirius introductiekamp. De geheime locatie was inmiddels bekend geworden: Lierop. Ik had er nog nooit van gehoord en dat bleek niet zo vreemd te zijn. Het meisje wiens koffer ik praktisch op schoot had zei: ‘Lierop is een of ander boerengat in de buurt van Eindhoven’. Ik zag een uitgestorven dorp met hier en daar een verdwaalde PSV’er voor me.
Van te voren hadden we een checklist toegestuurd gekregen. Een outfit voor een themafeest, een plaksnor voor de bonte avond en een hoelahoep is een kleine greep uit de lijst.

Een hoelahoep? Jazeker. Een paar dagen voor het kamp had ik hem gekocht en ik kon het de verkoper niet kwalijk nemen dat hij me verbaasd bekeek. Thuis aangekomen begon ik als een bezetene te oefenen. Ik bakte er -en dan druk ik het nog zacht uit- niets van. Hoe had ik dit als klein meisje voor elkaar gekregen? Nieuwsgierig vroeg ik me af wat de opdracht zou kunnen zijn. Met twee personen in één hoelahoep? Erdoorheen springen? Met vier hoepels tegelijkertijd?

Gelukkig had bijna iedereen het handige ronde herkenningsobject meegenomen. In de bus keek een vrouw me kwaad aan omdat mijn hoepel bij elke bocht tegen haar oor stootte. Verontschuldigend haalde ik mijn schouders op waarbij ik mijn bovenarm tegen de billen van een andere ULC’er stootte. Je leert elkaar goed kennen tijdens zo’n reis, absoluut.
Eenmaal aangekomen bleek Lierop een schattig, idyllisch dorpje omringd door weilanden en –vooruit, zo schattig was het dus niet- het WK motorcross. Alle eerstejaars maakten voor het eerst kennis met elkaar. Dit maakte het tot een super ervaring. Maar waar de hoelahoep voor was? Geen flauw idee!