vrijdag 14 september 2012

Spannende Sollicitatie ULC


Met knikkende knieën trad ik de ruimte binnen. Een vriendelijke, maar strenge vrouw vroeg me om te wachten. Ik bleef alleen achter. Had ik me wel goed voorbereid? Ik keek om me heen en zag boeken en tijdschriften over Rechtsgeleerdheid, het Utrecht Law College, Almanak en Sirius. Wacht eens even, Almanak? Wat was dat? Daar had ik niets over gehoord!

Snel pakte ik het blad en bladerde het haastig door, zonder dat ik het echt kon lezen. Dit was vooral te wijten aan het angstzweet dat me uitbrak. Stel je voor dat ze juist hierover een vraag zouden stellen! Ik zou door de mand vallen en geen kans meer maken om toegelaten te worden tot het exclusieve Utrecht Law College.
Het ULC organiseert allerlei interessante, praktijkdingen met enthousiaste studenten waardoor je de theorie in leert toepassen. Juist daardoor gaat de studie meer leven. Net toen ik mij had voorgenomen dat ik voor het ULC wou gaan, werd de deur open gedaan. ‘Manoek? Kom binnen.’

Tegenover mij zat een man: the bad cop hij vuurde kritische vragen op me af. De vrouw keek mij indringend aan. Toen hij mijn cijfers uitgebreid de revue had laten passeren vroeg hij: ‘Goed Manoek, wat weet je eigenlijk allemaal al van ons?’. Ik wist nog steeds niet wat Almanak was, en of het van belang was om het te weten. Beiden keken mij afwachtend aan. Het begon me te duizelen. ‘Ik weet dat jullie een honours opleiding zijn, en dat jullie een eigen studievereniging hebben: Sirius. Er wordt van de studenten verwacht dat ze actief meedoen aan de studie en daarnaast extra initiatieven nemen.’ Snel deed ik een schietgebedje.

Even bleef het stil. ‘Dat klopt helemaal ja’, was het verlossende antwoord van de vrouw. ‘In je motivatiebrief hebben we gelezen dat je graag schrijft, organiseert en leest.’. Ik knikte instemmend, ‘Kan je ons vertellen wat je zoal leest?’. Mijn hersenen weigerde dienst, er was sprake van kortsluiting. Ik dacht aan de slechte roman waarin ik net was begonnen. Niet aan de enorme boekenlijst met de vele literaire hoogstandjes die ik had gelezen voor het vak Nederlands. Nee, integendeel, als de naïeve eerstejaars studente die ik ben, noemde ik de schrijfster: Heleen van Royen. Ze wisselde een blik met the bad cop. ‘Heleen van Royen? Die lees ik ook!’, zei ze toen, en ze gaf me en knipoog.