dinsdag 11 september 2012

Links of rechts?

''Nederland sterker en socialer', Samen kunnen we meer', 'En nu vooruit!', 'Niet doorschuiven, maar aanpakken'. De slogans vlogen ons om de oren, op de televisie zijn allerlei politici bij verschillende programma's te zien zoals Koffietijd, de wereld draait door en van der Vorst ziet sterren. Na een rondje langs wat kraampjes in de stad werd ik overspoeld door flyers en werd mijn tas rijkelijk gevuld met, pennen, bloemen, sponsjes en pepermuntjes. De verkiezingen komen eraan en dat is overal te zien en te horen.

Iedereen heeft verschillende beweegredenen om op een partij te kiezen en terwijl ik op mijn SGP-pepermuntje zuig met mijn D66-pen op zak, luister ik een treingesprek af over de verschillende 
strategieën en voorspellingen van mijn medetreinreizigers. 
Maar, weten mensen hoe de politiek eigenlijk in zijn werk gaat? Wat wel en niet mag, hoe wetten tot standkomenen en gewijzigd worden, hoe ons staatsbestel eruit ziet en wat de Koningin moet doen als er een nieuwe wet totstand komt? Jij als rechtenstudent straks wel. 

Recht en politiek zijn nauw met elkaar verweven: in jouw heilige Kluwer kan jij straks zien wie er mag beslissen door middel van delegatie en attributie en wat de politieke rechten zijn (moties, amandementen etc.). Tijdens het vak Inleiding staats- en bestuursrecht zal jij hier kennis mee gaan maken en ik wed dat jij na het Kernvak een expert wordt in het volgen van politieke debatten en het ontdekken van kleine foutjes in onze kranten. 

Over een paar dagen is mijn stem-ontgroening, ik ga voor het eerst stemmen. Voor mij staan de langstudeerboete afschaffen en minder bezuinigen op onderwijs voorop. Ik kies niet links of rechts, maar het midden. En jij?