maandag 3 september 2012

Mijn avontuur

Mijn eerste jaar rechten zit er alweer bijna op, nog twee tentamens te gaan en dan kan ik hopelijk met trots zeggen dat ik mijn eerste jaar heb gehaald. Het was een jaar vol vernieuwende gebeurtenissen: op kamers gaan, nieuwe mensen leren kennen, een nieuwe stad verkennen een totaal andere manier van studeren. Kortom, er rust een hoop verantwoordelijkheid op jezelf.

Voor een Zeeuws meisje als ik was studeren in een grote stad als Utrecht een heel avontuur. Hier geldt ‘klein maar fijn’ niet meer en wordt je als een avonturier (student) in een leuk en spannend doolhof geplaatst, waar je je uiteindelijk uit moet zien te redden. Tijdens deze tocht kom je erachter welke paden je wel of niet wilt bewandelen, dus welke vakken je liggen en welke vakken niet. En natuurlijk of de hele studie rechten jou wel ligt. Rechten is een studie waar veel studenten na het eerste jaar stoppen en met ons huidige kabinet gaat studievertraging of een jaar meer studeren veel steeds meer geld kosten. Dus een tip: als je overweegt rechten te studeren oriĆ«nteer je goed, ga naar proefstudeerdagen, open dagen en meeloopdagen, snuffel eens in een wetboek, ondervraag studenten, advocaten en last but not least luister naar je gevoel!

Mijn keuze voor rechten kwam voort uit mijn brede interesse, ik vond heel erg veel dingen leuk wat een studiekeuze erg moeilijk maakt. Rechten is een brede studie met veel mogelijkheden en dat was dus ook mijn hoofdreden. Je hebt op de Universiteit Utrecht na anderhalf jaar keuze uit drie trajecten: toga (voornamelijk voor studenten die advocaat, rechter of officier van justitie willen worden), notarieel traject (notaris) en multidisciplinair traject (rechtenvakken combineren met andere vakken). Ikzelf ga voor het multidisciplinaire traject kiezen met civiel effect, dus een gemengd traject. Omdat ik niet zeker weet of een klassiek togaberoep wel voor mij weggelegd is, is dit een ideale keus voor mij.

Mijn eerste jaar als student zit er alweer op, de tijd vliegt. Ik heb in dit jaar heel veel geleerd en dan heb ik het niet alleen over aantallen bladzijden, maar ook veel over mezelf en de stad Utrecht. Nu ga ik eens gauw in mijn Kluwertje bladeren, want er staat een werkgroep Privaatrecht op mij te wachten!