vrijdag 25 mei 2012

BSA binnen en dus vakantie?

Even ter herinnering: BSA staat voor “Bindend Studie Advies”. In 2011-2012 geldt voor de Rechtenstudenten dat zij minimaal 37,5  ECTS  (studiepunten) van de 60 moeten behalen (volgend jaar wordt deze norm aangepast tot 45 ECTS) om door te mogen gaan naar het tweede jaar en dus de studie Rechten mogen blijven doen aan de UU. Alle niet gehaalde punten betekent dat je deze vakken in het tweede jaar opnieuw moet gaan doen: maar je mag in ieder geval wel door naar het tweede jaar, en je bent dus praktisch gezien wel over.

 Velen studenten die nu de norm van 37,5 ECTS al gehaald hebben, hebben dus al het gevoel dat zij vakantie hebben. “Waarom nog moeite doen, ik ben toch sowieso over?”, hoorde ik afgelopen dinsdag iemand tijdens het hoorcollege zeggen. “Ik heb vakantie!”, werd er vervolgd.

 Toch denk ik dat deze mensen niet zo onbewust om moeten gaan hiermee. Het klopt inderdaad dat je over bent en dat je mag blijven op de studie, maar hoe slim is het om daarom meteen op te geven en al vakantie te nemen en dat je dan deze vakken volgend jaar moet doen? Volgens mij krijg je het druk zat in het tweede jaar, en om dan nog eerstejaars vakken te moeten herkansen: liever niet.

Bovendien is het ook nog eens een dure grap met betrekking tot de langstudeer boete, maar ook met alle boeken die je volgend jaar weer moet kopen, bijvoorbeeld omdat de Universiteit andere boeken zal gaan gebruiken volgend jaar.  

Wat ik denk: nog even zo’n 2 maandjes hard bikkelen. Ik ga niet voor de BSA: maar voor de Propedeuse!