woensdag 30 mei 2012

Eerstejaars Rechtenkamp


Voordat het studiejaar definitief was begonnen, gingen we met de eerstejaars rechtenstudenten op rechtenkamp, dat georganiseerd was door de “Juridische Studenten Vereniging Utrecht” (JSVU). Hier krijgen alle komende eerstejaars studenten na inschrijving voor Rechten aan de UU bericht van, maar is verder geen verplicht uitje o.i.d. Toch is het naar mijn mening erg raadzaam om het rechtenkamp bij te wonen. Je leert al in vroege fase mensen kennen van je (toekomstige) studie, en dat is al een hele spanning van je lijf als je van de middelbare school naar de universiteit gaat, waar zo’n 800 medestudenten zijn; maar waarvan jij niemand kent..

 Bovendien zijn het ook een paar zeer gezellige dagen. Je slaapt met zo’n 3/4 anderen op de kamer, maar wordt ook apart verdeeld met andere mensen in groepjes voor de activiteiten die georganiseerd worden. Zo leer je veel verschillende mensen kennen. Persoonlijk heb ik er ook goede vriendschappen aan overgehouden met mensen die verder nooit in mijn werkgroepen hebben gezeten, maar puur elkaar alleen hebben leren kennen op het rechtenkamp. Het is de eerste stap in je studententijd.

 Er worden leuke activiteiten georganiseerd, en je bent vooral met het groepje waarmee je bent ingedeeld. Zo doe je samen wedstrijdjes tegen de andere groepen (quiz, optreden e.d.), maar je ziet natuurlijk ook alle andere studenten, bijvoorbeeld bij de maaltijden of tijdens de activiteiten.

 Toen ik mezelf net afvroeg waar ik over zou gaan bloggen vanavond, en wat het eerste is waaraan ik denk als we het hebben over de eerste studentenleven-ervaring, dacht ik meteen aan het eerstejaars Rechtenkamp. It's a great experience. So, don’t miss it!