woensdag 14 maart 2012

Samenvattingen


Vanmorgen werd ik wakker met de gedachte dat ik vandaag een hoop te doen heb. Morgen heb ik mijn werkgroep Strafrecht, en overmorgen Europees- en Internationaal Recht. Voor beide vakken moet ik nog de hele stof lezen, omdat ik het de afgelopen week wat drukjes had. In de twee dagen die ik nog heb zou ik dus eigenlijk samen zo’n 100 bladzijdes moeten lezen en nog alle bijbehorende opdrachten maken. Ik ben vaak optimistisch, maar nee – ook ik realiseer me dat dit ‘m niet helemaal gaat worden.


Gelukkig heb ik twee weken geleden samenvattingen gehaald in een winkeltje in Utrecht dat samenvattingen, oefententamens en dit soort handige stuff verkoopt. Ik ben begin dit studiejaar meteen lid geworden voor E15,00 zodat ik het hele jaar met korting samenvattingen kan halen voor al m’n vakken. Eigenlijk zijn deze samenvattingen ideaal wanneer je even in tijdnood zit, of wanneer je alle stof even weer wilt herhalen vlak voor de tentamens.  Ze worden dan ook onder andere gemaakt door afgestudeerde mensen, en zijn dan ook naar mijn ervaring erg volledig en duidelijk. Deze samenvattingen zijn dus niet zoals de samenvattingen die we op de middelbare school gewend zijn, van scholieren.nl of een andere willekeurige website waarbij eenieder die er maar zin in heeft een samenvatting kan publiceren.


Ik moet dan ook toegeven dat ik in het vorig semester vaker uit samenvattingenbundels geleerd heb dan uit de dikke boeken zelf. Verder alle werkgroepen en hoorcolleges volgen omdat daar de belangrijkste dingen worden besproken, en dan kom je er echt wel.