maandag 19 maart 2012

Even geen deadlines meer


In mijn vorige blog had ik het over de arrestanalyse die vandaag uiterlijk om 16.00 ingeleverd moest worden. Gelukkig is dat nu achter de rug, en kan ik even genieten van een heerlijk zonnig dagje, waarbij ik me “even” niet meer druk hoef te maken om deadlines. De nadruk leg ik dan ook op “even”, want eigenlijk heb ik nog een hoop te doen.

Vandaag hadden we het met wat studiegenootjes over onze antwoorden, en iedereen heeft het toch anders aangepakt. Ik begon wel een beetje zenuwachtig te raken toen ik enkele mensen hoorde met hele andere antwoorden. Dat is ook altijd zo als we na afloop van een tentamen even onze antwoorden bespreken met elkaar. Iedereen heeft altijd hele andere antwoorden, en meestal raak ik snel in paniek wanneer ik een totaal ander antwoord heb dan de rest.

Toch blijkt dit meestal niet zo’n ramp te zijn. Bij het beantwoorden van de vraag  is vooral de argumentatie en formulering van de invalshoek die je hebt genomen van belang.  Rechten is niet zoals wiskunde, waar je formules voor hebt, en daarmee tot een goed of verkeerd antwoord komt. Het is allemaal niet zwart-op-wit, en dat vind ik juist zo fijn. 

Nu nog maar hopen op ’n goed cijfertje, en met mijn boeken even in de tuin het zonnetje opzoeken!