zondag 26 februari 2012

Op kamers, of toch niet?



Het is natuurlijk één van de belangrijkste vragen waarbij je stilstaat wanneer je het studentenleven in gaat: ga ik op kamers, of blijf ik thuis wonen? Door sommigen wordt het beschouwd als een essentieel onderdeel van het studentenleven om op kamers te wonen, terwijl bij anderen de behoefte geheel ontbreekt.

Persoonlijk behoor ik tot de laatste categorie: ik heb er (bewust) voor gekozen thuis te blijven wonen. Kort zal ik hierbij mijn keuze en ervaringen met jullie delen.

Zelf woon ik Gouda, dit is een stadje dat -om precies te zijn- 18 minuten reizen is tot Utrecht met de trein. De afstand is dus wat dat betreft geen punt voor mij om op kamers te gaan. Maar er zijn natuurlijk veel meer redenen waarom je op kamers zou willen gaan. De belangrijkste redenen zijn denk ik vooral de vrijheid en gezelligheid.

Toch zie ik het niet helemaal zitten om nu (al) op kamers te gaan. Een belangrijke factor die speelt is o.a. de (extra) kosten. Momenteel leen ik maximaal om m'n studiegeld en boeken te kunnen betalen, rijbewijs te kunnen behalen, en verder van de overige kosten zoals zorgverzekering, abbonementskosten etc. te kunnen voorzien. Aan het eind van de maand is het geld dan ook zo goed als op, laat staan huurkosten, eten etc. erbij.


Maar ook de zelfstandigheid die je moet zien te ontwikkelen, zie ik voor nu niet zitten. Je dagelijkse leven verandert natuurlijk in één klap. Je moet dan voortaan zelf koken, schoonmaken, afwassen, kleren wassen en noem het maar op. Uiteraard ben ik wel van mening dat dit een goede en belangrijke ontwikkeling is onderweg naar zelfstandigheid, maar voor mij is de tijd er niet rijp (genoeg) voor. Persoonlijk wil ik het stapsgewijs opbouwen; het is namelijk al een hele verandering om van "scholier" overgestapt te zijn naar "student".

Wat betreft de gezelligheid zit het verder ook wel prima. Er worden zoveel borrels en andere soorten activiteiten georganiseerd vanuit de studentenverenigingen, dat ik me voorlopig niet verveel in m'n studententijd. Ooit ga ik mamma en pappa wel verlaten, maar nu nog even niet..