vrijdag 17 februari 2012

Eerste week van het 2e semester zit erop



Na ruim 4 weken “kerstvakantie”, zit het eerste weekje erop van het tweede semester.

Toen ik een paar maanden geleden voor het eerst te horen kreeg dat we 4 weken kerstvakantie zouden hebben, kon ik het echt niet geloven. Zo’n 2 weken geleden heb ik m’n rooster gekregen voor het komende blok: 7 contacturen, 2 dagen standaard vrij, en twee (kern)vakken. “Wat een leven hebben die rechtenstudenten”, hoor je velen meteen roepen. Eigenlijk is het in werkelijkheid minder rooskleurig dan het er allemaal uitziet zo.

In het eerste semester hebben we allerlei inleidende vakken gehad, die nu gevolgd worden door de kernvakken. Je merkt een duidelijk verschil tussen het niveau van de inleidende- en kernvakken. De boeken zijn nu veel dikker, het taalgebruik is veel lastiger, en het lezen lijkt nog meer dan het al was. “Reken maar niet meer op de Jip en Janneke taal zoals in het boek van inleiding Strafrecht”, bevestigde mijn nieuwe werkgroep docent van Kernvak Strafrecht I. Iedereen keek hem aan met de blik dat we wel wisten waar hij het over had.

We zitten nu in een nieuwe werkgroep, waarbij de leerlingen geordend zijn op het aantal behaalde studiepunten van het eerste semester. Ik beschouw dit persoonlijk wel als wenselijk, want het is fijn om in een werkgroep te zitten waarbij alle studenten gemotiveerd en serieus bezig zijn met de studie. Het is anderzijds wel even wennen dat je na een halfjaar doorgebracht te hebben met je vorige werkgroep genootjes, en een hechte band opgebouwd te hebben samen, nu ineens zo’n dertig nieuwe gezichten ziet.

Gelukkig ben ik na zo'n lange vakantie goed uitgerust en ben ik volop opgeladen om weer hard aan de studie te gaan. En wanneer ik in de grote hoorcollege zalen zit met alle mederechtenstudenten, denk ik aan het lichtpuntje: we are all in this together.