Een belangrijk onderdeel van het Utrecht Law College (ULC) is dat er verdieping in het onderwijs plaats vindt. Deze verdieping moet voor het grootste gedeelte van de studenten zelf komen: ze organiseren lezingen, doen mee aan pleitwedstrijden en organiseren wetenschappelijke activiteiten. Ook ik heb onlangs mijn steentje bij weten te dragen aan deze verdieping in het onderwijs. Samen met de rest van de Symposiumcommissie hebben we afgelopen donderdag (valentijnsdag) het jaarlijkse Siriussymposium georganiseerd. Onderwerp was de vraag ‘Hoe om te gaan met criminele jeugdigen?’. Om op deze vraag een antwoord te vinden, probeerden we verschillende invalshoeken te gebruiken en dus sprekers uit verschillende disciplines aan het woord te laten. Een professor Jeugd en Criminaliteit van de Universiteit Utrecht, een kinder- en jeugdpsychiater, een medewerker van Bureau Jeugdzorg en twee vertegenwoordigers van een JustitiĆ«le Jeugd Inrichting lieten hun licht op de zaak schijnen. Het was een geweldige dag met, zo kan ik denk ik redelijk objectief oordelen, een geslaagd resultaat. Een goede discussie kwam op gang waarbij ook de studenten kritische vragen stelden. Bovendien verliep het verloop van de dag (met lunch voor de sprekers en twee koffie- en theemomenten voor honderd studenten) vlekkeloos. Er was dan ook een fikse voorbereiding aan vooraf gegaan: programmaboekjes werden gedrukt, er werd flink gepromoot onder studenten en verschillende locaties werden onderzocht. Maar het meest tijdrovende was toch wel het regelen van de sprekers: hoe zorg je ervoor dat je een aantal sprekers hebt dat op elkaar aansluit, sprekers die niet hetzelfde vertellen als hun voorganger en die bovendien interessant kunnen vertellen vanuit hun eigen invalshoek? En als je die sprekers eenmaal gevonden hebt, hoe zorg je er dan voor dat ze bereid zijn voor onze studenten te spreken en de reis naar Utrecht te maken? Ik ben uiteindelijk trots op het eindresultaat en het niveau van de sprekers. Het symposium was voor velen een gewenste aanvulling op het reguliere onderwijs en het was te gek om zelf, met vijf jonge studenten, een wetenschappelijke activiteit van niveau neer te zetten!
Wouter
Wouter